Zo bescherm je je reputatie als online blogger!

Het bouwen en onderhouden van een merk is een hele opgave. Toch kun je als blogger al veel bereiken, mits je dit natuurlijk op de juiste manier aan weet te pakken. Daarbij is het belangrijk om de goede naam die je hebt opgebouwd, te beschermen. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan! Hier zetten ik een aantal manieren voor je op een rij, zodat je je goede naam weet te behouden.

Let op voor hackers

Allereerst is het belangrijk om op te letten voor hackers. Deze kunnen namelijk veel schade op je blog aanrichten op allerlei verschillende manieren. Een van de belangrijkste manieren is door valse informatie op je blog te verspreiden, maar bijvoorbeeld ook door je blogs te verwijderen, nare comments bij anderen te plaatsen of berichten naar mensen te verzenden om je een slechte naam te bezorgen. 

Het is daarom van belang om je account op de juiste manier te beschermen, bijvoorbeeld door een sterk wachtwoord, tweestapsverificatie en een VPN. Met dit laatste element wordt de data die je verzendt en ontvangt versleuteld, waardoor deze ook niet te onderscheppen is door hackers. Hoewel je een gratis VPN kunt aanschaffen, adviseer ik persoonlijk altijd om een VPN aanbieding te gebruiken. Op die manier profiteer je van een extra stukje veiligheid tegen lagere kosten. 

Gebruik sociale netwerken

Daarnaast is het advies om sociale netwerken te gebruiken om je invloed te vergroten, bijvoorbeeld via Instagram, Facebook of LinkedIn. Deze netwerken kun je gebruiken om informatie over het thema te verspreiden, maar ook kun je hierdoor in contact komen met andere specialisten in je niche. En ook deze kun je weer gebruiken. 

Kies je er bijvoorbeeld voor om hen te interviewen, dan komen mogelijke klanten ook bij jouw website uit als ze op de naam van de specialist zoeken. En hierdoor wordt jouw website weer beter bezocht. Natuurlijk is het dan wel zaak om de juiste artikelen en thema’s aan te snijden, maar als expert mag dat geen probleem zijn. Toch is het wel belangrijk om deze informatie te verifiëren, het volgende belangrijke punt. 

Verifieer je informatie

Met geverifieerde informatie weet je namelijk zeker dat je geen onzin verspreidt én dat je blogs aan waarde verliezen. Je kunt deze informatie verifiëren door er zelf onderzoek naar te doen, bijvoorbeeld door wetenschappelijke artikelen te raadplegen. Door telkens geverifieerde informatie te gebruiken, vergroot je je autoriteit.

Dit heeft ook weer een positief effect op het algehele bezoekersaantal op je website. Want weten de geïnteresseerde consumenten eenmaal dat je goede en accurate informatie op de website hebt staan, dan is de kans ook een stuk groter dat ze in de toekomst wederom op je blogs terugvallen.