Vier vriendinnen en de mysterieuze stem

Terug naar lijst

Musicals? Die zijn toch altijd vrolijk en opgewekt, met blije dansjes en happy ends? Nee hoor, ‘Vals’ niet. En dat is volstrekt logisch wanneer je weet dat deze jongerenmusical is gebaseerd op het gelijknamige boek van schrijfster Mel Wallis de Vries.

Mel Wallis de Vries kennen we van haar superspannende Young Adult-thrillers. Als je haar boeken leest, zit je altijd op het puntje van je stoel (ontvoeringen, bedreigingen, jaloerse vriendjes en vriendinnen én moord – Mel schuwt niets in haar boeken) en dat geldt ook zeker voor deze musical.

Een vriendinnengroepje logeert in een afgelegen vakantiehuisje in de Ardennen. De meiden willen hun vriendschap vieren voordat ze na hun eindexamen allemaal af zullen reizen naar andere steden om te gaan studeren. Klinkt superleuk, maar in de eerste scène zie je al dat niets is wat het lijkt. Pippa (Priscilla Knetemann, die je misschien wel kent van de tv-serie ‘Spangas’!) zit alleen op een bank en huilt. Het sobere decor is donker, wat de grimmige setting natuurlijk erg ten goede komt. En dan klinkt er een knal en schrik je je he-le-maal rot. De toon is gezet.

Er komt vervolgens een dialoog op gang tussen Pippa en een mysterieuze, nogal enge mannenstem. Op een gegeven moment ‘hoor’ je de stem niet alleen meer, maar zie je ook een silhouet (Stef Pits) op het podium verschijnen als ‘de stem’ aan het woord komt. Creepy! Pippa begint hem te vertellen over alles wat er het afgelopen weekend in de Ardennen – en daarvoor – is gebeurd. Haar drie vriendinnen Abby, Feline en Kim zijn namelijk allemaal verdwenen. Pippa is alleen overgebleven.

Pippa – type arrogante trut – blijkt stiekem aan het daten te zijn met het vriendje van haar beste vriendin Abby. Feline (Vivian Panka) laat Pippa tijdens het weekend weten dat ze hiervan op de hoogte is, en dat ze vindt dat Pippa dit moet opbiechten aan Abby (Patricia van Haastrecht). Anders doet Feline het zelf. Pippa is hier niet van gediend, en chanteert Feline maar al te graag door haar dagboek af te pakken. Dat Feline niet dol is op Pippa, behoeft dus geen verdere uitleg. Maar ook Kim (Rianne Peterson) heeft een hekel aan Pippa: voordat Pippa zo goed bevriend werd met Abby, was zij namelijk Abby’s beste vriendin. Iedereen herkent die onzekere gevoelens wel als je beste vriendin ineens heel innig is met iemand anders, maar Kim ziet Pippa als haar vijand: “Ik voel alleen maar háát”. Oeps…

De bazige Pippa speelt alle vriendinnen tegen elkaar uit: (wan)vertrouwen is dan ook een belangrijk thema in de musical. De vier meiden zingen hier, samen en afzonderlijk, veel over. Ze kunnen allemaal zingen, maar Patricia van Haastrecht springt er echt bovenuit. De liedjes gaan over gevoelens, over elkaar, over de spanning die steeds meer oploopt in het vakantiehuisje. Niet alleen Pippa, maar ook de andere meiden praten af en toe ‘solo’ met de mysterieuze mannenstem, die de meiden allerlei vragen stelt over hun loyaliteit aan elkaar. Gelukkig zijn er ook luchtige momenten in de musical, vaak door de wat dommige opmerkingen van Pippa.

De vier vriendinnen duiken ondertussen ook in de Ardennen met een groepje jongens (“alles is leuker met jongens”) het nachtleven in. Dat is heel tof weergegeven door een filmpje dat op een scherm wordt vertoond, waarin je ziet dat de meiden in extase (en dronken) met elkaar en de jongens dansen. Maar wanneer de meiden weer in hun huisje zijn, zijn ze maar met z’n drieën. Kim blijkt namelijk ineens verdwenen.

Pippa, Abby en Feline raken in paniek. Ze zijn ook nog ingesneeuwd en hebben geen bereik op hun telefoons. Pippa probeert opgewekt en naïef de andere twee gerust te stellen, maar vooral bij Feline loopt de ergernis steeds meer op. Ze verlaat het huis, en het podium, om Kim te gaan zoeken. Ze komt niet meer terug.

Wie heeft het op de meiden gemunt? En wie is toch dat silhouet met de enge stem?! Daar draait de thrillermusical om. Het wordt steeds spannender en spannender, vooral als Abby en Pippa de sjaal van Feline terugvinden waar in bloed op staat geschreven dat “ze er allemaal aangaan” en Abby daarna ook nog verdwijnt… De makers van de musical zijn trouw gebleven aan het boek van Mel Wallis de Vries, dus als je het boek gelezen hebt, zal de ontknoping geen verrassing voor je zijn. Maar juist óók als het verhaal al kent, is de musical een aanrader. De thrillermusical ‘Vals’ is namelijk een ongedwongen en superspannende theaterervaring.

Lizan.

‘Vals’ is nog tot en met 5 februari 2017 te zien in verschillende theaters door het hele land. Wil je weten waar? Kijk dan op www.valsthrillermusical.nl.

Copyright foto’s: Annemieke van der Togt en DommelGraaf Theaterproducties.

.
.