De Dagen van de BluegrassliefdeEdward van de Vendel

Terug naar lijst
 

De Dagen van de Bluegrassliefde

Titel: De Dagen van de Bluegrassliefde
Auteur: Edward van de Vendel
Uitgeverij: Querido, 1999
ISBN: 9001554717
Illustraties:

Terug naar lijst

De Dagen van de Bluegrassliefde

Weet jij wat ‘bluegrassliefde’ betekent? Als je denkt dat je er na het lezen van dit boek achter bent, heb je het mis. In ‘De dagen van de bluegrassliefde’ legt schrijver Edward van de Vendel niet uit wat hij bedoelt met dit woord, nee, hij laat je voelen wat een ‘bluegrassliefde’ is. Een verliefdheid die anders is dan alle andere, en tegelijkertijd precies hetzelfde.

Dear Tycho, welcome to our Little World Organization. It’s gonna be great!’ Met die woorden begint het nieuwe leven van de achttienjarige Tycho. Na zijn eindexamen besluit hij een jaar naar Amerika te gaan om te helpen in een internationaal vakantiekamp. Wat hij nooit had kunnen vermoeden, is dat hij verliefd wordt op de Noorse Oliver. Een jongen. Als de liefde dan ook nog wederzijds blijkt, is het hek van de dam.

Klinkt als een happy end, maar niets is minder waar. Hoewel de auteur zowel Tycho als de lezer op een natuurlijke manier laat wennen aan zijn homoseksualiteit, krijgen de jongens te maken met vooroordelen en discriminatie. Want homofilie in een kinderkamp, dat kan niet. Profvoetbal en homo zijn, dat gaat ook niet samen. Maar als de kampleiding Tycho en Oliver vanwege hun liefde wegstuurt van het kinderkamp, gebeurt er iets bijzonders. Van de Vendel laat angst, boosheid en verdriet naar de achtergrond verdwijnen. Een teamgevoel, een winnaarsmentaliteit, dat is wat je ervoor terugkrijgt. ‘Als er iets was wat hen lastig had gevallen, de laatste uren, dagen, weken, dan was dat jankend terug het oerwoud in gejaagd’.  

De klinkende beeldspraak, zoals hierboven, is één van de dingen die dit boek zo geweldig maakt om te lezen. Doordat de schrijver parallellen legt met iets bekends als voetbal, de sport van Oliver, begrijpt de lezer steeds meer van de onbekende gevoelens van de hoofdrolspelers. Dan is daar ook nog de korte, afgemeten schrijfstijl die zo typisch is voor deze auteur. Het boek krijgt hierdoor een rauw randje zonder dramatisch over te komen. Iets wat je best mag verwachten bij een lastig onderwerp als dit. Tot slot, de fragmenten die regelrecht uit een film lijken te komen:

‘Het kwartier erna leek op de première van een vreemd toneelstuk. Kijken naar de jongens had de titel kunnen zijn. Oliver en Tycho komen op. De deur staat open, dus een aantal noodzakelijke bewegingen (de deurklink, vingers, duwen, piepen, openzwaaien) zijn al weggeregisseerd.’

Door Tycho van een afstandje naar situaties te laten kijken, zorgt Van de Vendel ervoor dat emoties onverwacht hard aankomen. Verwarring, machteloosheid, verdriet, en… liefde. Want de soundtrack van verliefdheid, die loopt als een rode draad door het verhaal. Als een cd met bluegrasscountry.

Sabine.

Leestip: Wil je weten hoe de Noorse Oliver is opgegroeid? Lees dan ook ‘Oliver’ van Edward van de Vendel.

Andere boeken van deze schrijver

Info over deze schrijver

.
.